Symptomer på stress

Har du symptomer på stress?

I mindre portioner er stresssymptomer en kortvarig overbelastning af dit nervesystem, som har et formål. For eksempel at klare dig godt til eksamen eller reagere hurtigt i en nødsituation.

Og det er vældig hensigtsmæssigt i en situation, der kræver det. Og meget lidt hensigtsmæssigt hvis det står på i en længere periode.

Når stress bliver et problem, er det fordi, det har varet alt for længe.

Alle de tidlige signaler vi har fået, er blevet overhørt, og vores system kan ikke bære mere. Som regel har det stået på i årevis, hvor vi har levet med både fysiske og psykiske symptomer, som fortæller, at der er noget galt.

De mest almindelige symptomer på stress

  • søvnproblemer
  • tankemylder
  • angstanfald herunder hjertebanken, svedige håndflader, at du pludselig har svært ved at trække vejret
  • trykken bag øjnene
  • svimmelhed
  • kvalme
  • koncentrationsbesvær
  • hukommelsesproblemer
  • uro i kroppen
  • lydfølsomhed

Kroppen vil altid forsøge at råbe dig op

Har du overhørt signalerne, er du ikke den eneste. Mange af os er tilbøjelige til at overhøre både de fysiske symptomer på stress, og vores indre følelse af, at vi egentlig ikke har det godt, eller er presset på forskellig vis.

Og det betyder, at de stresssymptomer du oplever tidligt i forløbet, er nødt til at skrue op for styrken, fordi de ikke bliver taget alvorligt eller lyttet til.

Det er ikke den eneste grund til at være opmærksom på kroppens signaler. En anden er, at det er lettere at reparere nervesystemet, når det ikke har været fuldstændig brudt sammen.

Et egentlig stresssammenbrud opleves ekstremt ubehageligt, og kommer ofte lige pludseligt. Det føles som om, hjernen lukker ned, man bryder fuldstændig sammen, og kan ingenting.

Så det vil du gerne undgå.

Stress er, efter min erfaring, ikke en sygdom.

Men det kan føre til kronisk stress, og dermed blive til sygdom, hvis du ikke lytter til signalerne på fysisk og psykisk ubalance i tide. Og forstår dem som nødråb.

Forståelsen af stress hos Rubens Salon

Når man på forskellig vis, ofte med en sygemelding af en vis varighed og måske mindfulness, forsøger at dæmpe symptomerne på stress, lykkes det tit at finde mere ro, og du kan måske vende tilbage til arbejdspladsen.

Her vil du opleve, at kommer du i en situation som ligner den, der væltede læsset, er du på den igen.

Grunden til det er at alle de andre stresstilstande, du har taget med dig gennem livet, stadig befinder sig i dit system for de er ikke blevet bearbejdet.

Så kroppen og sindet er stadig i alarmberedskab. Og vil stadig sende signaler – fysisk og psykisk – på overbelastning.

I mit blogindlæg Du skal rejse dig ved det træ du er faldet, skriver jeg om, at alt hvad der vælter os i livet, også er det der kan rejse os op igen.