Få hjælp til dit tankemylder

Tankemylder er tanker, du ikke kan slippe for

Tanker kommer og går hele tiden, vi har omkring 60000 af dem i løbet af en dag, og det er faktisk rigtig svært at undlade at tænke. De fleste der prøver at meditere og træne mindfulness ved, hvor vanskeligt det er at blive helt tanketom indeni. Og at det, for de fleste, kun lykkes i begrænset omfang.

Så hvordan ved du, om det, du har er tankemylder?

Det ved du, når du oplever mængder af bekymringstanker, som du har svært ved at komme væk fra. Hvor du har en oplevelse af, at du ikke kan styre tankerne i andre mere positive retninger.

Det kan gå ud over nattesøvnen fordi det kan være svært at falde i søvn, eller søvnen er let, og der er vågne perioder i løbet af natten, hvor tanker igen tager over.

Tankerne bliver som at have tinnitus – en konstant øredøvende lyd i hovedet, du ikke kan komme væk fra.

Det er som regel en reaktion på, at du har udholdt for meget for længe!

Tankemylder opstår ofte i stressede perioder med meget lidt overskud. Så har vores system simpelthen ikke energien til at holde tankerne under kontrol.

Det er som en dæmning, der er brudt sammen på grund af vedvarende og langvarigt pres

Hvis du har oplevet det i længere tid, måske kombineret med hovedpine eller migræne, kan det være et udtryk for, at dine følelser har været for svære for dig at bære, og at du for at kunne håndtere dem, har været nødt til at forsøge at forstå i stedet og derfor tænke dig til alting.

Ofte har de følelser bygget sig op siden barndommen, hvor vi var meget følsomme overfor omgivelserne. Situationerne og stemningen blev afkodet, og var vigtigere end at lytte til os selv.

Typisk betyder det, at der er skabt en afstand mellem hoved og krop, og at du derfor ofte kan have svært ved at mærke dine følelser.

Og da følelser er vores pejlemærker i livet, en guide til at mærke os selv og hvad der er rigtigt og forkert lige præcis for os, så bliver vi noget handikappede, når vi mangler de pejlemærker. Og det skaber stor frustration og belastning i hovedet, som jo simpelthen ikke har de informationer, der er nødvendige for at træffe de rigtige valg.

Få hjælp til dit tankemylder

Det vil være rigtigt at opfatte tankemylderet som et udtryk for et overvældende antal følelser, der ikke må føles, men skal tænkes.

Følelser forsvinder ikke fra kroppen, selvom du forsøger at håndtere dem med hovedet. Heller ikke, selvom situationen de opstod i, for længst er overstået!

Fremfor at tage dine symptomer som indikation på, at der er noget din krop forsøger at fortælle dig, er der nogen gange en tendens til:

  • at udsætte,
  • at bortforklare,
  • at tænke det går over
  • lige at skulle tænke over det igen
  • at du nok kan klare det selv
  • at overveje om du har råd

Og det kan der være mange grunde til. I forhold til at have råd, kan man sige, hvad er det for et liv, du har lyst til at have? Flere af mine klienter giver udtryk for, at de simpelthen ikke kan forstå, hvordan man har råd til at lade være med at gøre noget.

Fordi de ved, hvor meget det har betydet for deres liv, at bruge den begrænsning eller smerte de oplever lige nu, til at skabe grobund for noget nyt. Ikke kun et liv uden smerte og begrænsning, men et liv der på alle måder er forbedret.

Det er lidt som at sætte et plaster på den røde lampe, der blinker i bilen. Det kan godt være, du ikke kan se den lyser, men der er stadig noget galt.